Online werving voor lokale overheden

5 redenen waarom je niet zonder een werken-bij-site kan

Hoe jij met één website al je droomkandidaten bereikt

Als lokale overheidsorganisatie vervul je een belangrijke functie binnen het publieke domein. Daar wil je natuurlijk de beste mensen voor vinden! Het vak van ambtenaar heeft ook een klein imagoprobleem: (jong) talent denkt dat het werk saai is en niet past bij hun ambities. Dat maakt het invullen van vacatures lastig, maar met een werken-bij-site kan jij dit tij keren!

Download het whitepaper van Brandchart

Wat is een werken-bij-site?

Een werken-bij-site is een aparte website (met eigen URL) compleet gericht op het verleiden van nieuwe werknemers. Op een werken-bij-site vind je naast vacatures ook informatie over de organisatie. Alles is erop ingericht een potentiële kandidaat mee te nemen in de organisatie en kennis te laten maken met het team en de identiteit. Employer branding noemen we dat. 

Een werken-bij-site gaat dan ook niet om je dienstverlening, maar om je werkomgeving. Het is een van de beste manieren om nieuwe medewerkers aan te trekken. Nieuw talent, vol frisse ideeën en met de juiste vaardigheden.

De 5 voordelen van een werken-bij-site

Los van een mooie en centrale plek met informatie over de organisatie en natuurlijk de openstaande vacatures, heeft een werken-bij-site meer voordelen. Zeker omvangrijke organisaties met diverse openstaande vacature hebben hier baat bij. 

We zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij:

  1. Je ontvangt meer sollicitaties van kandidaten die beter bij je passen
  2. Je maakt je werving en selectie inzichtelijk en meetbaar
  3. Je vacatures worden veel beter vindbaar. Google loves it!
  4. Je onderscheidt je door kandidaten kennis te laten maken met de interne cultuur
  5. Je maakt solliciteren veel makkelijker door een geoptimaliseerde 'candidate journey'

1. Je ontvangt meer sollicitaties van kandidaten die beter bij je passen

Werken bij de lokale overheid is een geweldige kans. Toch hebben lokale overheden veel moeite met het aantrekken van de juiste kandidaten. Dat is een probleem, want dat betekent dat je zoektocht naar de ware veel tijd kan kosten.

Jij weet al lang dat werken bij de lokale overheid niet saai is. Met een geoptimaliseerde werken-bij-site weet jij dit óók perfect over te brengen. Wist je dat organisaties met een werken-bij-site gemiddeld betere kandidaten krijgen? Mensen die echt goed aansluiten bij hun cultuur en werkomgeving.

2. Je maakt je werving en selectie inzichtelijk en meetbaar

Vaak is het lastig te ontdekken of je vacatures goed gevonden en gelezen worden. Ook daar biedt een werken-bij-site een uitkomst. Je vacatures staan op een centrale plek op een apart domein. Dankzij de aparte website maak je de recruitment activiteiten beter meetbaar. Omdat het zo goed meetbaar is, kun je ook gelijk minder goedlopende pagina’s en teksten optimaliseren. Niet het verwachte resultaat? Je ontdekt snel waar het stroef loopt en kunt gelijk bijsturen.

3. Je vacatures worden veel beter vindbaar. Google loves it!

Zoveel vacatures, probeer daar maar eens zichtbaar te worden. Google’s algoritme werkt zo dat het meest relevante bericht bovenaan komt. Met een werken-bij-site weet je zeker dat Google (en je kandidaat) de boodschap goed snapt: hier staan onze vacatures, kom eens kijken. Een geoptimaliseerde werken-bij-site vergroot de online vindbaarheid van jouw vacatures enorm. 

Verder lijkt Google werken-bij-sites hoger te ranken dan algemene jobboards. En dat is precies wat jij kan gebruiken. Hoe groter de kans dat de juiste kandidaat daar bijzit.

4. Je onderscheidt je door kandidaten kennis te laten maken met de interne cultuur

Op een vacaturesite lijken alle vacatures erg op elkaar. Alleen tekstueel kun je je onderscheiden, maar is dat echt wat je wil laten zien? Om toekomstige kandidaten te overtuigen wil je authentieke foto’s, sterke video’s en eerlijke quotes laten zien. Een werken-bij-site is één groot podium voor jouw employer brand. Daarbij laat je zien wie je écht bent als werkgever.

Het draagt bij aan de beleving van de kandidaat die nu goed kan zien hoe het is om bij jou te werken. Je onderscheidt je niet alleen van andere werkgevers, maar speelt ook in op het emotionele brein waarmee we de meeste beslissingen maken. Zo overtuig je de kandidaten om bij jou te komen werken. 

5. Je maakt solliciteren veel makkelijker door een geoptimaliseerde 'candidate journey'

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat het invullen van een uitgebreid contactformulier, het schrijven van een motivatiebrief en het updaten van je CV behoorlijk veel werk is? Het lijkt zo vanzelfsprekend, ‘ja dat hoort nou eenmaal bij solliciteren’, maar daarmee is de drempel tot solliciteren erg hoog. Soms zelfs té hoog. Met name voor de latent zoekende kandidaat moet solliciteren zo simpel mogelijk gemaakt worden. Daar zorgen we voor bij onze werken-bij-sites. Zo maken we het hele proces voor de potentiële kandidaat eenvoudig en aantrekkelijk, wat de kans op een sollicitatie vergroot.

Waarom juist essentieel voor gemeenten?

Elk werving- en selectieproces draait om het vinden van de juiste mensen. Die oh zo belangrijke match tussen vaardigheden, talent en persoonlijkheid. Een werken-bij-site geeft ruimte om die onderwerpen in beeld te brengen. Door doelgericht te werk te gaan en je identiteit te tonen, maak je eerder die waardevolle connectie. Het laat potentiële kandidaten zien of zij passen bij jouw organisatie. Zo trek je de juiste kandidaten aan, die uiteindelijk loyale en talentvolle werknemers worden. 

Aan de slag, wij zijn de expert

Bij Hellopublic maken we effectieve werken-bij-sites. Wij verzorgen het totaalplaatje. Van vormgeving en hosting tot fotografie en natuurlijk de inhoud van de pagina. Met scherp geschreven teksten die jouw potentiële werknemers dolgraag lezen en die hen weten te verleiden. Zodat zij zeggen:  'werken bij de gemeente, ja graag!'

Benieuwd hoe we dat aanpakken? Neem contact met ons op en ontdek hoe we ook voor jouw organisatie een inspirerende en effectieve werken-bij-site kunnen creëren. 

Terug
Werving & Employer Branding adviseur
Tom