Alles over recruitment marketing
En hoe jij jouw ideale kandidaat online stimuleert om te solliciteren
Door middel van marketing worden producten of diensten bij de juiste personen onder de aandacht gebracht. Ook bij het werven van nieuwe kandidaten voor functies binnen de decentrale overheid zetten we in op marketing: recruitment marketing. En dit vraagt net even een andere aanpak…
Inhoudsopgave
- Wat is recruitment marketing?
- In 4 stappen een goede recruitment marketing strategie
- Hoe trek je de juiste kandidaten aan?
- Voorbeelden van recruitment marketing
- Aan de slag met recruitment marketing
De keuze voor een nieuw paar schoenen maak je sneller dan een keuze voor een nieuwe baan. De impact van een nieuwe baan op je leven is groot. Bijkomende uitdaging: veel mensen in deze arbeidsmarkt zijn helemaal niet actief op zoek naar een nieuwe baan. Een groot deel van deze mensen staat echter wél open voor een nieuwe baan als deze perfect bij hem/haar past. Latent werkzoekend noemen we dat. Deze mensen bereiken en verleiden vraagt om een goed doordachte aanpak.
We leggen je daarom graag uit hoe recruitment marketing jou helpt om deze latent werkzoekenden te bereiken en verleiden. Zodat jij hier direct zelf mee van start kunt gaan.
Wat is recruitment marketing?
Recruitment marketing is het proces van het vinden, aantrekken en verbinden van nieuw talent aan jouw organisatie. Alles binnen recruitment marketing is erop gericht om bekendheid, betrokkenheid en conversie (solliciteren) onder potentiële kandidaten te verhogen. Met recruitment marketing zorg jij er als recruiter voor dat je de juiste kandidaat vindt en verleidt voor de functie die je bij jouw organisatie moet vervullen.
Hoewel het voor de hand ligt om hierbij direct te denken aan online recruitment marketing, waarbij social recruitment via kanalen als LinkedIn, werken-bij-sites, jobmarketing via jobboards en vindbaarheid via zoekmachines de hoofdrol spelen, mag de impact van offline recruitment marketing ook niet worden onderschat. Benut ook jouw netwerk via banenmarkten en andere events én beloon medewerkers voor de gouden tip uit hun netwerk om vacatures te vervullen. Daarvoor moet jouw employer branding, onderdeel van recruitment marketing, natuurlijk wel op orde zijn.
Wat is social recruitment?
Social recruitment is recruitment via social media kanalen. Deze kanalen worden ingezet om potentiële kandidaten met gerichte targeting te bereiken en verleiden richting jouw vacature. Social recruitment is niet meer weg te denken uit wervingsprocessen en is een belangrijk onderdeel van recruitment marketing.
Wat is jobmarketing?
Met jobmarketing vergroot je de zichtbaarheid van jouw vacatures, door deze op de juiste plekken onder de aandacht te brengen. Dit doe je niet alleen via algemene jobboards, maar juist ook via hele relevante niche websites. Met het zeer gericht verspreiden van een vacature op deze niche websites bereik je niet alleen de juiste kandidaten, het bespaart je ook nog eens veel geld.
Vier stappen naar een goede recruitment marketing strategie
Voordat je start met recruitment marketing en het werven van nieuwe kandidaten, stel je een recruitment marketing strategie op. Met een goede strategie werf je op de lange termijn veel effectiever. Daarvoor geven we je graag vier tips:
Stap 1: stel doelen op
Zonder concrete doelen geen gedegen strategie. Je wil immers kunnen meten of je vooruitgang boekt en de mensen bereikt die je wil bereiken. Het opstellen van heldere doelen stelt je in staat om tussentijds je tactiek aan te passen, mocht je niet de kandidaten vinden die je zoekt. Dus denk er eens over na. Wat wil je precies bereiken met je campagne? Zoek je een bepaalde doelgroep, of werf je voor een bepaalde afdeling?
Voorbeelden van doelen voor recruitment marketing zijn onder andere:
- Kwalitatieve kandidaten aantrekken
- Het aantal sollicitaties verhogen
- De kandidaten funnel vergroten
- Time-to-hire verlagen
- Cost-per-hire verlagen
Stap 2: Definieer de functies waarvoor je kandidaten zoekt
Voor wat voor functies zoek je nieuwe kandidaten? Precies weten hoe de rol eruit ziet waarvoor je werft verfijnt je recruitment marketing proces. Daarnaast wordt het veel makkelijker om een vacaturetekst te schrijven als je in detail weet hoe je openstaande functie eruit ziet. Kwalificatieniveaus? Verwachtingen? Wat heb je je sollicitanten te bieden? En is iedereen op kantoor het eens over de invulling van de functie? Wanneer je dit allemaal duidelijk hebt en op één lijn zit, bespaar je jezelf tijd met het uitpluizen van sollicitaties. Sollicitanten weten zo namelijk vooraf precies waar ze aan toe zijn en of de functie een match is met hun profiel.
Stap 3: Ontwikkel voorbeeldpersonen: persona’s
Je weet nu wat de functie is waarvoor je een kandidaat zoekt. Nu is het óók prettig als je al voor ogen hebt wat voor soort persoonlijkheid daarin past. Wie past er goed in de dynamiek van het team? Hoe ziet het team dat zelf? Stel: je hebt een team met vrij timide, zelfstandige werkers, dan is het wellicht fijn om daar een kandidaat aan toe te voegen die extravert is. Kortom, wat voor eigenschappen heeft de nieuwe kandidaat nodig?
Stel ‘voorbeeldpersonen’ op, zoals je ook doelgroep persona’s zou opstellen voor elke andere marketing campagne.
Stap 4: Kies je (social media) kanalen
Met je persona’s achter de hand weet je wie je ideale kandidaten zijn en wat ze belangrijk vinden. Zo bepaal je ook waar je deze kandidaten online kunt vinden en aantrekken. Houd rekening met verschillende achtergronden, ervaring en demografie en doe onderzoek. Hoe besteedt deze persoon haar vrije tijd on- en offline?
Sommige kandidaten zijn verslaafd aan sociale media, waar anderen liever evenementen bijwonen om te netwerken en aan hun carrière te bouwen. En ook wanneer je niet actief op zoek bent naar werk, maar wel graag op de hoogte blijft, maak je gebruik van andere kanalen. Pas je recruitment marketing strategie hier op aan. Hier helpen we je graag bij.
De recruitment marketing funnel: de juiste kandidaat aantrekken in 4 fasen
Laten we dat recruitment marketing proces eens een stukje kleiner maken. Er bestaan namelijk vier fasen die zo’n kandidaat doorloopt binnen het online recruitment proces. Met die recruitment marketing funnel neem je potentiële kandidaten in vier fasen mee door een proces. Je kandidaat bevindt zich opeenvolgend in de fasen bewustwording, interesse, besluitvorming en actie (solliciteren). Hieronder leggen we ze voor je uit.
Fase 1: bewustwording (vergroten)
Er zijn ontzettend veel getalenteerde werknemers die goed bij jouw organisatie zouden passen. In de huidige arbeidsmarkt is de meerderheid van de kandidaten echter passief of latent. Zij houden hun favoriete organisaties en functies in de gaten om ooit misschien de overstap te maken. Om die goede kandidaten te laten solliciteren op een openstaande functie, is het dus belangrijk dat ze weten dat je bestaat. Tijd om aandacht te besteden aan het mooi maken van je visitekaartje als organisatie. Employer branding, dus. Daarbij maak je content die kandidaten oprecht interessant vinden om te lezen, beluisteren of bekijken. Zo zorg je dat je organisatie opvalt als werkgever.
Fase 2: interesse (vergroten)
Nu je hun aandacht hebt, wil je je potentiële kandidaten informatie geven die hun interesse in je organisatie vergroot. Een contentplan dat consistent is en nauw aansluit bij je employer branding campagne helpt hierbij. Zo wek je de interesse van actieve én latente kandidaten. Blijf consistent: sommige kandidaten zijn al geïnteresseerd, maar gaan misschien pas een half jaar later tot actie over.
Fase 3: besluitvorming (stimuleren)
Nu is het tijd om je geïnteresseerde kandidaten binnen te halen. Wat is er onderscheidend aan jouw organisatie en vacature? Op dit punt in de funnel wil je de kandidaten specifieke informatie geven over openstaande functies, bepaalde voordelen, vergoedingen, extra’s en al het andere dat een potentiële sollicitant wil weten, zoals vastgelegd in jouw Employer Value Proposition (EVP). Wat heeft de kandidaat eraan om bij jou te solliciteren? Breng het onder de aandacht. Richt er een spotlight op!
Fase 4: actie (aanmoedigen tot solliciteren)
Spannend! Jouw kandidaten maken nu de beslissing om wel of niet te solliciteren. Kiezen ze voor jouw organisatie in hun volgende carrièrestap binnen de decentrale overheid?
Er zijn verschillende obstakels die kandidaten ervan weerhouden te solliciteren. Ten eerste kost solliciteren erg veel tijd. Functie-specifieke cv’s maken, sollicitatiebrieven schrijven en portfolio’s in elkaar knutselen. Je wil je kandidaten natuurlijk niet afschrikken met moeilijke online procedures. Probeer je sollicitatieprocedure daarom zo eenvoudig mogelijk te houden. Schrap onnodige kwalificaties en eisen en geef altijd salarisinformatie.
Zorg voor een goed ATS (recruitmentsysteem), waarin je snel en efficiënt kunt werken. Een goed systeem geeft je direct een overzicht van alle gegevens, zónder tabs of downloads. Zo hou je al je gegevens makkelijk up-to-date, werk je snel samen met je collega’s en hou je snelle communicatielijnen met jouw kandidaten.
En geen zorgen. Zelfs als kandidaten alle stappen doorlopen en besluiten om niet te solliciteren, laat het hier dan niet bij. Misschien is het niet het juiste moment voor deze kandidaat om voor jouw organisatie te kiezen, maar wil deze wel graag in je kandidatenpool blijven. Zo hoef je, als er een andere keer een soortgelijke functie vrijkomt, niet opnieuw te zoeken.
Recruitment marketing voorbeelden: gebruik je creatieve ideeën
Recruitment marketing hoeft zeker geen saai proces te zijn, waarin je plichtmatig een stappenplan volgt. Verplaats je eens écht in die kandidaat die je wil aantrekken. Waar spendeert deze haar vrije tijd? Wat is er nu daadwerkelijk belangrijk in de vacature? En - nog beter: waar denk je dat deze persoon om moet lachen? Humor wordt vaak goed onthouden en zorgt voor een connectie met je doelgroep.
https://t.co/rVbTTIAFBR pic.twitter.com/At6GOD6MP5
— City of Los Angeles - Jobs (@Citylajobs) January 18, 2018
In bovenstaand voorbeeld zien we een ad van de stad Los Angeles, waar in 2018 gezocht werd naar een graphic designer. De advertentie, duidelijk gemaakt in Paint, trok veel aandacht van de doelgroep en ging viral. Niet alleen op social media was het bereik hoog. De advertentie kreeg ook aandacht op grote websites als The Guardian en Reddit. Een succesvol staaltje recruitment marketing dus.
Gemeente Schouwen-Duiveland zette in op authentieke content, bijvoorbeeld met onderstaande bedrijfsvideo. Hiermee krijgen potentiële kandidaten een kijkje in het werkveld van de gemeente. Van gemeenteraad tot groenvoorziening, alles komt voorbij en vooral de saamhorigheid komt duidelijk naar voren in de video.
Of bekijk onze eigen video, waarin we terugblikken op ons teamuitje van het afgelopen jaar en daarmee een kijkje achter de schermen geven binnen het team en onze bedrijfscultuur. Het is één van de filmpjes en foto’s die een aantal nieuwe medewerkers van Hellopublic over de streep trok om bij ons te solliciteren!
Hoe je het ook aanpakt, zorg er vooral voor dat de uitingen passen bij jouw organisatie en een écht verhaal vertellen. Overtuig die kandidaat!
Aan de slag met recruitment marketing
Er zijn dus nogal wat mogelijkheden voor zowel jou als recruiter, als voor de solliciterende kandidaat. Wanneer je inzoomt op het recruitment marketing proces en een duidelijk plan opstelt met gerichte doelen en persona’s, werf je veel effectiever. Zo bereikte de Provincie Flevoland ook kandidaten buiten de regio. Daarnaast is het belangrijk om je bezig te houden met het proces waarin jouw droomkandidaat het solliciteren doorloopt. Zoals de gemeente Baarn deed, die zo precies de juiste persoon aantrok op het passende moment.
Wie zijn jullie als werkgever? Komt dat gevoel goed over in de externe communicatie? Hoe vertel je je het verhaal - ligt er een goede employer branding strategie? Zijn de recruitment campagnes interessant genoeg om potentiële kandidaat geboeid te houden? Zet in op de vier fases: bewustwording, interesse, besluitvorming en actie ondernemen.
Wij helpen je met je recruitment marketing!
We kunnen je helpen bij elk vraagstuk op het gebied van recruitment marketing. Dat kan bijvoorbeeld met social recruitment, een goede werken-bij site, content creatie, job marketing en het integreren van je recruitmentsysteem (ATS)
Hellopublic heeft ruim twintig jaar ervaring op het gebied van online werving voor de lokale overheid. Daarbij zijn we experts op het gebied van recruitment marketing voor latent werkzoekenden: de grootste groep kwalitatieve kandidaten. We bieden je graag vrijblijvend advies. Tijd om jouw gemeente, provincie of waterschap neer te zetten als aantrekkelijke werkplek? Neem dan contact op om de opties door te spreken.
Veel gestelde vragen over recruitment marketing
Wat is recruitment marketing?
Recruitment marketing is het proces van het vinden, aantrekken en verbinden van nieuw talent aan jouw organisatie. Je maakt jouw organisatie hiermee aantrekkelijk voor top talent. Alles binnen recruitment marketing is erop gericht om bekendheid, betrokkenheid en conversie onder potentiële kandidaten te verhogen.
Wat zijn mooie voorbeelden van recruitment marketing?
Recruitment marketing hoeft geen saai proces te zijn, waarin je plichtmatig een stappenplan volgt. Verplaats je écht in die kandidaat die je wil aantrekken. Waar spendeert deze haar vrije tijd? Wat is er nu daadwerkelijk belangrijk in de vacature? Aan de hand van een goede bedrijfsvideo, een video of beeldmateriaal van jouw bedrijfsuitje(s) óf een creatieve campagne die het in zich heeft om viral te gaan trek jij de juiste kandidaat aan voor de openstaande functie. Gebruik je creativiteit!
Hoe voer je recruitment marketing effectief uit?
Voordat je start met recruitment marketing en het werven van nieuwe kandidaten, stel je een marketingplan op. Met een goede strategie werf je op de lange termijn veel effectiever. Daarvoor doorloop je vier fases: het vergroten van bewustwording, het vergroten van interesse, het stimuleren van besluitvorming en het aanmoedigen tot actie, in dit geval solliciteren.
Andere artikelen uit deze reeks
Alles over employer branding
Gemeenten en andere lokale overheden zijn hele fijne werkgevers. Toch is dit over het algemeen niet het beeld dat leeft bij potentiële…