Alles over employer branding
Werk aan jouw communicatiestrategie!
Gemeenten en andere lokale overheden zijn hele fijne werkgevers. Toch is dit over het algemeen niet het beeld dat leeft bij potentiële kandidaten voor jouw vacatures. De lokale overheid kampt met een imagoprobleem. Vaak wordt deze sector namelijk gezien als stug, hiërarchisch, vergrijsd en bovendien weinig divers. Onterecht natuurlijk! Want bij de lokale overheid is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, wordt gewerkt en uitdagende vraagstukken én maak je samen het verschil binnen je omgeving. Maar hoe breng je die boodschap bij je toekomstige werknemers?
Employer branding is het antwoord. We nemen je in dit artikel graag mee in alle ins en outs van employer branding. Zo weet jij na het lezen precies wat employer branding inhoudt, wat je er precies mee kunt en hoe het je helpt bij het werven van jouw ideale kandidaat.
Inhoudsopgave:
- Wat is employer branding?
- Wat zijn de voordelen van employer branding?
- Wat is een goed stappenplan voor sterke employer branding?
- Wat zijn goede voorbeelden van employer branding?
Wat is employer branding?
Definitie van employer branding
Terug naar de kern. Wat ís employer branding eigenlijk? Simpel gezegd is employer branding het investeren in je communicatie, imago en cultuur als werkgever. Organisaties met een sterk employer brand hebben enorme voorsprong op het aantrekken van kandidaten ten opzichte van organisaties die zichzelf nog niet (goed) op de kaart hebben gezet. Door het ontwikkelen van een sterk werkgeversmerk zorg je voor het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.
Denk maar eens aan je eigen sollicitaties. Hoe kwam je toen bij die baan terecht? Heb je het internet omgespit, of was het omdat je de organisatie al kende? Hoorde je wellicht via via dat het om een fijne werkplek ging? Grote kans dat het goede gevoel dat de werkgever je gaf een doorslaggevende bijdrage heeft geleverd aan jouw keuze voor de baan.
Creëer een gevoel van herkenning
Belangrijke beslissingen maken we eigenlijk helemaal niet rationeel, maar vooral gebaseerd op gevoel. Oók als het gaat om het solliciteren. Hoewel een lijstje met arbeidsvoorwaarde belangrijk is, solliciteren de meeste mensen vanuit hun gevoel. Een kandidaat vindt de vacature, maar zal vervolgens verder kijken naar hoe jij je presenteert als werkgever. Zo lezen ze bijvoorbeeld reviews en testimonials en bekijken ze jouw website. Spreekt de sfeer hen aan? Ziet het kantoor eruit als een plek waar zij zich thuis kunnen voelen?
Met een sterk werkgeversmerk creëer je online en offline een identiteit, waarmee je sollicitanten aantrekt die bij jouw organisatie passen. Het is een verzameling van alle informatie die een kandidaat nodig heeft om voor jouw organisatie te kiezen. Van visie en missie tot verhalende communicatie. Hoe beter je je profileert, hoe meer een potentiële kandidaat dit ‘gevoel’ linkt aan jouw organisatie en de stap zet om te solliciteren.
Wat zijn de voordelen van een sterk werkgeversmerk?
Employer branding is om meerdere redenen waardevol voor je organisatie. Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat een match met een potentiële kandidaten sneller wordt gemaakt. Je geeft namelijk direct een kijkje in jouw cultuur, waardoor deze kandidaat zelf al goed kan inschatten of hij zich al in jouw organisatie ziet werken. Zo zorg je voor een betere match, worden vacatures sneller ingevuld en maak je dus ook lagere kosten bij de werving.
Daarnaast heeft het ook een langetermijneffect. Door te bouwen aan jouw identiteit als werkgever, zet je werknemers centraal, motiveer je ze en zorg je ervoor dat zij langer bij jouw organisatie blijven werken. Op de lange termijn vervul je minder nieuwe vacatures door vertrek van collega’s. Daarmee verlaag je uiteindelijk ook de wervingskosten. Win-win, toch?
Stappenplan employer branding: in 3 stappen naar een sterk werkgeversmerk
Voordat je start met het werken aan je employer branding en het creëren van het ultieme visitekaartje, is het belangrijk om een paar dingen op een rijtje te hebben. Want voor wie creëer je dat visitekaartje eigenlijk? We nemen je mee in de essentiële stappen om een sterk employer brand op te bouwen
Onderzoek je doelgroep
Het is zinvol om van tevoren goed na te denken over de kandidaat die je zoekt. Zowel jouw organisatie als kandidaten zijn op zoek naar die perfecte match. Hoe duidelijker je dat beeld van tevoren kunt schetsen, hoe effectiever het wervingsproces. Je stemt je communicatie zo namelijk makkelijker af op de juiste kandidaat.
Denk na over hoe jouw ideale kandidaat eruit ziet. Kan deze uit heel Nederland komen, of heeft het de voorkeur om iemand binnen de regio te vinden? Is de ideale kandidaat praktisch of theoretisch opgeleid? Wat is voor deze doelgroep belangrijk in een nieuwe baan en (hoe) kun je dat bieden?
Faciliteer dat mensen binnen het team met elkaar in gesprek gaan over hoe die ideale kandidaat eruit ziet. Dit beeld kan onderling namelijk variëren. Zodra is bepaald hoe de ideale kandidaat eruit ziet, ben je beter in staat je communicatie specifiek op deze kandidaat te richten.
Creëer jouw Employer Value Proposition (EVP)
Niet alleen het heldere beeld van de ideale kandidaat helpt je bij de werving. Een belangrijk onderdeel van goede werving is je Employer Value Proposition. Wat heeft jouw organisatie een potentiële kandidaat te bieden als werkgever? Een Employer Value Proposition (EVP) geeft aan welke waarde jij toevoegt voor je huidige en toekomstige werknemer. Dit vormt de basis voor jouw werving. Je kunt het zien als het in kaart brengen van jouw unique selling points als werkgever ten opzichte van anderen.
Maak een meerjarig plan waarin je carrièremogelijkheden schetst voor verschillende doelgroepen. Om dit goed aan te pakken is het aan te raden om met werknemers uit verschillende lagen van de organisatie te zitten. Hou interviews, creëer persona’s en maak gebruik van arbeidsmarkt data.
Werk aan jouw communicatiestrategie
Je hebt de doelgroep en meerwaarde van jouw organisatie als werkgever nu goed in kaart. Tijd om te bouwen aan ijzersterke communicatie!
Wees eens eerlijk. Hoe komt jouw organisatie op dit moment over op de buitenwereld? Wanneer je de website bekijkt, krijg je dan hetzelfde gevoel als wanneer je kantoor binnenkomt? Spreken jullie online met dezelfde toon als op de werkvloer? Past de ‘look & feel’ bij jouw organisatie?
Communicatie is een belangrijk onderdeel van employer branding. Laat je organisatie zien! Echte verhalen hebben de meeste impact op het gevoelsleven van je kandidaat. Je wil je verhaal dus uitdragen op een manier die bij jouw organisatie past. Dat betekent het aanpakken van je website, online identiteit, artikelen, verhalen in blogs en eventueel video’s of andere creatieve content.
Goede voorbeelden van employer branding
Een kandidaat die op zoek is naar een baan als beleidsadviseur kan bij verschillende gemeenten of overheden terecht. Organisaties met een sterk employer brand hebben enorme voorsprong op het aantrekken van kandidaten ten opzichte van organisaties die zichzelf nog niet (goed) op de kaart hebben gezet. Dit geeft de kandidaat namelijk direct een beeld van welke werkgever past bij de persoonlijkheid en doelen.
Hellopublic zet lokale overheid als werkgever op de kaart. Hiervoor ondersteunen we onder andere in employer branding. Dit doen we al jaren, en mét resultaat. Zo bouwden we onder andere samen met Provincie Flevoland aan het werkgeversmerk en creëerden we via Gemeentebanen.nl een netwerk dat ook mensen buiten de regio aantrekt. We zorgen bij Gemeente Soest voor een groter bereik door slimme inzet van social recruitment, waarmee meer aandacht wordt gegenereerd voor vacatures. En we helpen de Gemeente Baarn met het verleiden van kandidaten, want: “goede mensen zijn niet op zoek naar een baan”, aldus adviseur P&O Hans Hagenzieker.
Breng jouw employer branding strategie naar een volgend niveau
Met je identiteit als gemeente of lokale overheid op een presenteerblaadje ben je klaar om je verhaal uit te dragen en je droomkandidaat te verleiden. Met een duidelijke employer branding strategie kunnen ze niet meer om je heen! Dat kan bijvoorbeeld met een goede werken-bij site, social recruitment, job marketing en content creatie.
TIP! Download ook onze gratis whitepaper boordevol tips en tricks voor employer branding en ga direct van start!
De lokale overheid als beste werkplek neerzetten doen we samen met jou!
Bij Hellopublic richten we ons op het verleiden van latent werkzoekenden: mensen die niet actief op zoek zijn naar een baan, maar wel de arbeidsmarkt in de gaten houden. Wel 88% van de respondenten in het Arbeidsmarktgedragsonderzoek van Intelligence Group is niet actief op zoek naar een baan. Daarvan zijn 48% latent werkzoekend. Een grote club goede kandidaten die jij kunt aantrekken met je employer branding.
We denken dan ook graag vrijblijvend met je mee hoe we onze ruim 20 jaar ervaring voor jou kunnen laten werken. Zin om aan de slag te gaan en jouw gemeente, provincie of waterschap neer te zetten als de aantrekkelijkste werkplek? Plan direct een afspraak om de opties vrijblijvend te bespreken.
Veel gestelde vragen over Employer Branding
Wat is employer branding?
Simpel gezegd is employer branding het investeren in je communicatie, imago en cultuur als werkgever. Organisaties met een sterk employer brand hebben enorme voorsprong op het aantrekken van kandidaten ten opzichte van organisaties die zichzelf nog niet (goed) op de kaart hebben gezet. Door het ontwikkelen van een sterk werkgeversmerk zorg je voor het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.
Waarom is employer branding belangrijk?
Employer branding is om meerdere redenen waardevol voor je organisatie. Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat een match met een potentiële kandidaten sneller wordt gemaakt. Hiermee zorg je voor hogere kwaliteit sollicitanten en een kortere wervingstijd. Daarnaast heeft het ook een langetermijneffect. Door te bouwen aan jouw identiteit als werkgever, motiveer je jouw medewerkers en zorg je ervoor dat zij langer bij jouw organisatie blijven werken.
Wat is een Employer Value Proposition?
Een Employer Value Proposition (EVP) geeft aan welke waarde jij toevoegt voor je huidige en toekomstige werknemers en vormt de basis van jouw werving. Je brengt hiermee in kaart wat jou unique selling points zijn als werkgever. Wat heeft jouw organisatie jouw werknemers te bieden?
Ontdek hoe je jouw organisatie neerzet als mooie werkplek
Lees de whitepaper en leer:
- wat jouw organisatie uniek maakt;
- waarom mensen graag bij jouw organisatie werken;
- en hoe je dit kunt inzetten om de beste kandidaten voor je vacatures te werven.
Vraag gratis de whitepaper 'Employer branding en de lokale overheid' aan
Whitepaper Employer branding
Andere artikelen uit deze reeks
Alles over recruitment marketing
Door middel van marketing worden producten of diensten bij de juiste personen onder de aandacht gebracht. Ook bij het werven van nieuwe…