Online werving voor lokale overheden

Alles over wervingsstrategie

Hoe jouw organisatie langdurig goede kandidaten werft

Werken voor de lokale overheid is werken voor elkaar. En daarom is de lokale overheid een werkplek waar je u tegen zegt. Toch worstelen lokale overheden met hun wervingsstrategie. Een jongere generatie ziet in werken bij de overheid toch een wat stoffig, verouderd beeld voor zich. Daarnaast zijn de beste kandidaten vaak niet actief op zoek naar een nieuwe baan. In dit artikel geven we je alle ins en outs over het opzetten van een ijzersterke wervingsstrategie. Zodat jij weet hoe je op eigen kracht de juiste kandidaten werft.

nikki en niels

Inhoudsopgave

Uit arbeidsmarktonderzoek van Intelligence Group blijkt dat 88% van de respondenten niet actief op zoek is naar een baan. 48% van deze groep mensen staat echter wel open voor een nieuwe uitdaging. Latent werkzoekend noemen we dit. En juist deze groep mensen is een hele interessante groep om op te focussen met jouw wervingsstrategie

Met een overtuigende werken-bij-site en ijzersterke targeting campagnes ben jij in staat om jouw organisatie in het hoofd van deze persoon te laten nestelen. Zo zorg je ervoor dat je niet langer een vreemde bent voor de persoon die jij zoekt of word je zelfs op de wensenlijst gezet als potentiële werkgever. 

Een solide wervingsstrategie helpt je om zelfs de meest verstopte kandidaten te verleiden om te solliciteren. Hoe? Dat lees je op deze pagina! 

Verschil tussen werving & selectie en recruitment?

Terug naar de basis. Want wat is eigenlijk het verschil tussen werving & selectie (W&S) en recruitment? 

Werving & selectie en recruitment betekenen eigenlijk hetzelfde. In beide gevallen gaat het om het identificeren, aantrekken en aannemen van de ideale kandidaat voor een functie. Waar we in dit artikel wél onderscheid in maken is werving & selectie door bureaus of werving/recruitment binnen de eigen organisatie. 

Wat zijn de voordelen van werving- en selectiebureaus?

Als we kijken naar werving & selectie via bureaus, dan is het voordeel dat er een groot deel van jouw werk uit handen wordt genomen. Het proces van het aantrekken en vinden van die juiste kandidaat voor jouw openstaande functie wordt overgenomen door een bureau. Aan jou de taak om uit de geselecteerde kandidaten te kiezen en de vacature te vervullen. 

Klinkt als muziek in de oren, toch? Maar waar vaak niet bij wordt stilgestaan is dat werving & selectie via bureaus een hele dure oplossing is voor het invullen van jouw vacature. Daarnaast is het vaak geen duurzame oplossing die jouw organisatie op lange termijn verder helpt.

Wat zijn de voordelen van werving vanuit de eigen organisatie?

Binnen de markt leeft het beeld dat het zelf werven van toptalent steeds moeilijker wordt. Ja, we hebben te maken met grote krapte op de arbeidsmarkt, maar dit betekent vooral dat het werven van goede werknemers vraagt om een andere aanpak. 

74% van de gemeenten heeft moeite met het vervullen van vacatures. Toch heeft 26% van de werkgevers geen wervingsprobleem. Zij schakelen zelden een duur W&S bureau in en hebben bijna altijd voldoende gekwalificeerde kandidaten om uit te putten. 

Hoe zij dat doen? Zij werven ánders. Zij zetten namelijk employer branding en recruitment marketing in binnen de eigen organisatie. Door zelf aan de slag te gaan met employer branding, recruitment marketing en een ijzersterke wervingsstrategie, zet je voor de lange termijn een sterk werkgeversmerk neer. Je stelt jezelf in staat om zélf die toptalenten aan te trekken. En dat is met de juiste hulpmiddelen minder moeilijk dan je denkt…

Aan de slag met jouw wervingsstrategie: gericht werven van latent werkzoekenden

Je gaat aan de slag om jouw organisatie zélf in staat te stellen om toptalent aan te trekken. De meest doeltreffende strategie om dit te doen is door de eerder genoemde ‘latent werkzoekenden’ aan te spreken. Deze groep professionals heeft al een baan, maar zou de stap naar een andere werkgever wagen als die interessant genoeg is. Maar wat zijn nu de kenmerken van deze doelgroep?

Latent werkzoekenden zijn graag up-to-date

Actief naar werk zoeken doen ze niet, deze professionals, maar ze blijven wel graag actief op LinkedIn en andere social media kanalen. Uit onderzoek van Oracle en Workplace Intelligence blijkt dat 76% van de Nederlanders in 2022 een carrièremove wil maken. In een tijdperk van keuzemogelijkheden houdt iedereen daarom graag de ogen open. Want wat als dé baan ineens voorbijkomt? Blijf bij deze mensen op de radar!

Vergeet ook niet jouw pool met talent dat eerder is langsgekomen of heeft gesolliciteerd goed up-to-date te houden. Misschien kwamen deze kandidaten eerder niet op het juiste moment langs, of was je baan bij de lokale overheid net niet goed getimed. 

Situaties veranderen. De professionals in jouw pool hebben over een half jaar wellicht wèl ruimte voor een nieuwe stap in hun carrière. Wanneer jij contact blijft houden met bijvoorbeeld mails, nieuwsbrieven, of prikkelende posts op LinkedIn, blijf je relevant bij jouw groep latent werkzoekenden. 

Latent werkzoekenden staan open voor opties

Het grootste kenmerk van de latent werkzoekende? Ze houden altijd hun ogen open. Een grote groep professionals vindt haar werkplek prettig, maar heeft in haar achterhoofd een deurtje open staan voor een functie die nóg beter past. 

Wat als haar droomwerkgever opeens een vacature heeft openstaan binnen haar werkveld? Wat als zij besluit te verhuizen naar een andere stad? En wat als hij opeens behoefte heeft aan een dag minder werken? Allemaal relevante veranderingen die invloed hebben op de keuze voor een baan.

Richt je werving dus op de mogelijkheden. Zend informatie gericht naar de groep professionals die je wil aantrekken, in plaats van er vanuit gaan dat ze jou wel vinden. Door je contentcreatie en communicatie op deze doelgroep aan te passen, creëer je een gevoel bij jouw organisatie. Een aantrekkelijke werkgever, die een stapje voor heeft op de concurrentie. Dit noemen we employer branding.

Latent werkzoekenden focussen op de toekomst

Kandidaten blijven nauwelijks nog een heel leven bij één werkgever werken. Ze hebben individuele ambities en genoeg opties om deze te ontwikkelen. Dat betekent echter niet dat ze jaarlijks van baan switchen. Nee, de ambitieuze professionals focussen zich op de lange termijn. Ze doen onderzoek naar de functie die het beste bij hen past. 

Dat kan, want ze zitten momenteel goed op hun plek bij de huidige werkgever. Dat zorgt voor een veilige omgeving en weinig tijdsdruk om opnieuw te solliciteren. En ruimte om écht alleen te reageren op een perfecte match. 

Wanneer jouw organisatie precies weet wie jullie zijn en wie daar goed bij past, is het voor de ambitieuze kandidaat ook makkelijker om in die rol te stappen.

Latent werkzoekenden zijn kritisch over hun ontwikkeling

We bespraken het al kort: de ambitieuze professional focust zich op haar persoonlijke ontwikkeling. Ze is kritisch over de werkplek die bij haar past. Helpt die nieuwe werkgever bij de vaardigheden die ze wil ontwikkelen, of bij zijn nieuwe werk-privé balans? 

Bij je wervingsstrategie houd je rekening met de goede positie waarin de latent werkzoekende zit. Daardoor zijn ze kritisch en gaan ze alleen voor de beste nieuwe mogelijkheden. Het is voor jou daarom extra belangrijk om eens een spotlicht te richten op de professional die je zoekt. 

Wat motiveert deze persoon? Hebben de ambities te maken met flexibele uren, het verhuizen naar een andere gemeente, het overstappen naar een meer senior rol? Door je te verdiepen in de situatie van de latent werkzoekende, pas je je berichtgeving beter aan op de behoeften van die kandidaat. Zo is alle arbeidsmarktcommunicatie die zij zien langskomen specifiek op hen gericht. En voelt de kandidaat die jij wil aantrekken zich aangesproken.

Wat valt er onder strategisch werven?

We hebben nu een duidelijk beeld van het aantrekken van de latent werkzoekende - ons specialisme bij Hellopublic. Door je wervingsstrategie aan te passen aan deze doelgroep, trek je véél meer geschikte professionals aan. 

Op onze website vind je duidelijke tips over employer branding, arbeidsmarktcommunicatie en recruitment marketing - en hoe je deze mix inzet. Deze verschillende onderdelen gaan hand in hand tijdens je strategische werving en bepalen je doelen, visitekaartje, interne en externe communicatie en recruitment marketing. Zo werf je de beste kandidaten voor de lokale overheid, op de lange termijn. 

We lichten alvast graag wat praktische recruitment oplossingen voor je uit. 

Recruitment oplossingen

Werken-bij site

Hoe ziet jouw website eruit? Wat zien kandidaten als ze bij jou solliciteren? Op een werken-bij-site heb je niet alleen volop ruimte voor het delen van je vacatures. Je kunt er laten zien hoe jullie cultuur eruit ziet op kantoor, welke leuke collega’s er werken en wat voor carrièremogelijkheden er zijn. Ook kun je huidige medewerkers laten vertellen wat de voordelen zijn van werken bij jouw organisatie. Bijvoorbeeld met video’s, foto’s en testimonials. Daarmee zet je jezelf neer als aantrekkelijke werkgever. 

Jobmarketing

Waar verspreid je je vacatures? Zet je algemene vacaturesites in, focus je je op niche websites, en welke rol heeft social media? Met het zeer gericht verspreiden van je vacature bereik je niet alleen de juiste kandidaten, het bespaart je ook nog eens veel geld. We adviseren kosteloos op welke sites je je vacature zou moeten zetten. Door de deals die wij met alle vacaturesites hebben gesloten, profiteer je direct van ons inkoopvoordeel.

Social recruitment

Social recruitment zorgt ervoor dat latent werkzoekenden jouw vacature tegenkomen op de platformen die ze veel gebruiken. Denk aan social media, Youtube en Google. Met aantrekkelijke advertenties target je gericht op passende kandidaten en verleid je hen om te reageren. 

Contentcreatie

Kandidaten willen graag zien wie jullie daadwerkelijk zijn als organisatie. Echte mensen met echte verhalen. Het draait niet om fotogenieke collega’s of stockfoto’s, maar om het creëren van vertrouwen. Kandidaten moeten zichzelf al tussen die mensen zien zitten. Hiernaast bestaat er natuurlijk nog veel meer content en berichtgeving die past bij je werving, zoals het schrijven van een goede vacaturetekst.

Gemeentebanen.nl

Hellopublic is eigenaar van Gemeentebanen.nl. In de kern is Gemeentebanen dé plek waar werkzoekenden die interesse hebben in een baan bij een gemeente of lokale overheid komen. Zo bereik je als gemeente makkelijk je doelgroep. Iedere maand kijken er zo’n 100.000+ actief zoekende kandidaten op de website. 

Ook latent werkzoekenden komen langs. Meer dan 75% van de mensen staat open voor een andere baan. De klik naar de website van Gemeentebanen is dan zo gemaakt. Wat voor strategie je ook uitvoert binnen je werving voor de decentrale overheid, met je vacature op Gemeentebanen zit je sowieso goed.

Bouwen aan het visitekaartje van de lokale overheid

Samen bouwen we aan mooie wervingsstrategieën voor de lokale overheid. We zetten de lokale overheid als werkgever écht op de kaart. Dat doen we bijvoorbeeld door te werken aan de employer branding van de Provincie Flevoland, die graag mensen van buiten de regio wil aantrekken. Voor kleine gemeenten als Hoeksche Waard levert puur het gebruik van Gemeentebanen.nl al heel wat op. Gemeente Meierijstad kwam met een inclusief vraagstuk: het maken van een werken bij-site die voor iedereen toegankelijk is, ook doven en slechtzienden. 

Als partner helpt Hellopublic bij een betere online profilering. Een kleine gemeente als Baarn ervaart ook hoe moeilijk het is om te werven in een krappe arbeidsmarkt. Zij zetten in op het werven van kandidaten die niet per se actief op zoek zijn. Juist, die latent werkzoekenden!

Strategisch werven via Hellopublic

Met een duidelijke stappenplan en doel voor je strategische werving trek je juist die kandidaten aan die het beste bij je organisatie passen. Daarvoor is het belangrijk om goed te weten wíe die persoon is, en waar die zich (online) bevindt. Door contact te houden met een pool van latent werkzoekenden ontdek je beter wat hun ambities en behoeften zijn. 

Hellopublic heeft ruim twintig jaar ervaring op het gebied van strategische werving voor de lokale overheid. We denken graag met je mee in het wervingsproces. Zin om de eerste stap te zetten en jouw gemeente, provincie of waterschap neer te zetten als de aantrekkelijkste werkplek? Neem dan gerust contact op om de opties te bespreken.

Terug
Werving & Employer Branding adviseur
Tom