De 3 knoppen waar je aan moet draaien voor succesvolle werving
Vind de beste kandidaten voor jouw vacatures
Overheden zijn populaire werkgevers. Toch ondervindt 74 procent van de gemeenten problemen bij het vervullen van vacatures. Dat probleem doet zich vooral voor op hbo en wo-niveau én vakgebieden waar veel concurrentie is van andere sectoren, zoals ict, ruimtelijke ordening en civiele techniek.
Veel vacatures blijven daardoor langer dan een half jaar open staan. Dat legt extra druk op de organisatie. Ook moet jij als hr-manager aan de bak. Schakel je een duur werving- en selectiebureau in? Bied je extra salaris? Of ga je toch voor die mindere kandidaat? Alle drie geen duurzame alternatieven.
23 procent van de gemeenten heeft géén probleem met het werven van mensen. Zij schakelen zelden een wervings- en selectiebureau in en kunnen vrijwel altijd kiezen uit voldoende gekwalificeerde kandidaten. Oók voor de moeilijke functies. Hoe ze dat doen? Ze werven ánders.
Ga jij dat ook doen, dan zal niet alleen het aantal sollicitanten, maar ook de kwaliteit ervan toenemen. Daarbij zorg je voor een positieve ervaring in het sollicitatieproces en werk je aan een veel beter werkgeversimago.
Dat veel gemeenten moeite hebben met het vinden van goede mensen is niet raar. De vacatures van gemeenten worden vooral gedeeld op de eigen website (92 procent) en de eigen sociale media (90 procent). Om de kandidaat die jouw gemeente nog niet kent te bereiken, is dit niet de meest effectieve manier van werven. Daarnaast lukt het veel lokale overheden niet om zichzelf te presenteren als de fijne werkgever die ze daadwerkelijk zijn. Met vaak saaie websites, eindeloos lange eisenlijsten voor kandidaten en ingewikkelde sollicitatieprocedures.
Hoe moet het dan wel? Je kunt niet aan een knop draaien om de goede kandidaten binnen te laten stromen. Succesvol werven is het resultaat van een goede ervaring van begin tot eind voor de toekomstige werknemer! Zo’n klantreis is een geheel aan elementen die niet kunnen ontbreken in jouw werving.
De 3 onmisbare elementen voor succesvolle werving
- Weet wie je zoekt en wat je te bieden hebt
- Laat je organisatie zien
- Verleid je doelgroep
1. Weet wie je zoekt en wat je te bieden hebt
Allereerst is het belangrijk om een goede omschrijving te maken van wie je zoekt. Waar werkt die persoon nu? In welke functie? Wat voor type is het? De uiteindelijk kandidaat hoeft niet 100 procent te voldoen aan deze omschrijving. Het helpt je wel om te bedenken wat belangrijk is in een baan voor je toekomstige werknemer. Wil diegene uren flexibel kunnen indelen, vinden ze het belangrijk om impact te maken, wat voor ontwikkelingsbudget is er nodig?
Zet vervolgens op papier wat jij een kandidaat kan bieden. Daarbij gaat het niet alleen om salaris en andere arbeidsvoorwaarden, maar ook over de cultuur, flexibiliteit in werkdagen en korte lijnen in de organisatie. Wees vooral niet bescheiden! Wat voor jou doodnormaal kan zijn, is dat waarschijnlijk niet. Misschien zorg jij als werkgever wél voor een goede thuiswerkplek inclusief tweede scherm en zit-stabureau? Of vind je het logisch dat iemand eens per jaar naar een congres in Amerika gaat om bij te spijkeren? Stel jouw Employer Value Proposition op en vertel het!
2. Laat je organisatie zien
Zorg voor een fijn visitekaartje. Dat doe je bijvoorbeeld met een werken bij-site waar je je werkgeversmerk neerzet en je vacatures plaatst. Ook moet je je organisatie zichtbaar maken op de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Dat kan door je gericht te adverteren op gespecialiseerde websites voor de functie waarin je zoekt, op Gemeentebanen.nl of sociale media. (En nee, daarmee bedoelen we niet de vacature posten op je eigen kanalen, maar dat de vacature verschijnt op de timeline van je doelgroep.)
3. Verleid je doelgroep
Maar liefst 75 procent van je doelgroep zoek niet actief naar een baan, maar staat wel open voor een andere functie. Deze mensen moet je dus verleiden om bij jou te solliciteren. Dat doe je door jezelf goed op de kaart te zetten, duidelijk te vertellen wat de voordelen zijn voor de kandidaat én door het zo makkelijk mogelijk te maken om te solliciteren. Vergeet ingewikkelde sollicitatieformulieren. Soms volstaat het als je kandidaat zijn naam en telefoonnummer achterlaat en jij contact met ze opneemt.
Anders werven begint met de juiste klantreis voor je sollicitant
Draai jij aan de juiste knoppen? Of wil je dat wij eens met je meekijken wat jij kunt doen om beter te werven? Wij kijken graag vrijblijvend met je mee!