Je werft werknemers. Géén bewoners
We lezen in vacatureteksten regelmatig hoeveel inwoners de gemeente heeft, welke bijzondere toeristische attracties er te vinden zijn en welke natuurgebieden echt een genot zijn voor bewoners. Is dat nou echt de informatie die je met een kandidaat wil delen? Die wil niet weten waarom hij in jouw gemeente moet komen wonen, die wil weten waarom het zo fantastisch is om bij jou te werken.
Stel, je bent op een feestje van vrienden en daar ontmoet je wel een heel leuk persoon. Je bent erg geïnteresseerd en wil wel nader kennis maken. Je stapt op je toekomstige potentiële partner af en stelt je voor: ‘Hallo, ik ben Jaap. Ik heb een dijk van een baan, ben de grappigste kerel van de stad en heb een IQ van 135. Ik ben echt een goede catch. Zullen we afspreken?’ Of pak je het anders aan en vraag je eerst: ‘Wie ben jij en wat zijn je interesses?’ ‘Oh dansen, wat leuk dat je van dansen houdt.’
Dat eerste klinkt wat arrogant en egocentrisch. Waarom doen veel gemeenten dat dan wel? Een vacaturetekst is gericht op het aanspreken van (latent) werkzoekenden. Niet om de gemeente zelf te promoten.
What’s in it for me?
De kandidaat bepaalt binnen 30 seconden of hij je vacaturetekst verder leest. Of niet. Een promotiepraatje over de woonplaats is niet voldoende om je kandidaat vast te houden. Hoewel je misschien een fantastische baan voor deze persoon hebt, zal de kandidaat daar nooit achter komen.
Hoewel we rationele wezens lijken, nemen we het overgrote deel van onze beslissing op basis van emoties. Je moet je lezer raken, triggeren, verleiden om snel verder te lezen.
Vertel in de introductie daarom waarom jouw vacature uniek is en leuker, interessanter of uitdagender dan elders. Of hoe je als toekomstig werknemer impact kan maken, iets kunt betekenen voor de wereld. Ga nog niet inhoudelijk in op de materie, maar zorg dat de kandidaat een goed gevoel krijgt en op basis hiervan kiest om verder te lezen.
Laat ook elders in je vacature op een beeldende manier zien waarom de kandidaat voor jou moet kiezen. Benoem bijvoorbeeld de informele werksfeer en doe dit zo verhalend mogelijk. Bijvoorbeeld door de wekelijkse gezamenlijke lunch van de lokale cateraar om de hoek aan de eikenhouten tafel te omschrijven. Of door te vertellen dat bij gezamenlijke successen van het team altijd een uitje als beloning volgt. De laatste keer gingen jullie uit eten bij dat lokale driesterrenrestaurant.
Maak ook gebruik van social proof. We laten ons maar al te graag leiden door de mening van anderen. Niet voor niets dat er in webshops altijd recensies bij producten staan. Doe dit ook voor je vacature. Laat collega’s met dezelfde functie vertellen waarom deze baan zo leuk of interessant is. Zorg dat de collega’s daarin zo specifiek mogelijk zijn.
Elke vacature heeft een uniek verhaal. En met dat verhaal weet jij de ideale kandidaat binnen te halen.
Wil je meer tips over het schrijven van de beste vacatureteksten?
Vraag hieronder de whitepaper ‘Vacatureteksten schrijven voor gemeenten’ aan en ontdek het geheim van onweerstaanbare vacatureteksten.
"Het geheim van onweerstaanbare vacatureteksten."
Wil je meer tips over het schrijven van de beste vacatureteksten?
Vraag hier de whitepaper ‘Vacatureteksten schrijven voor gemeenten’ aan en ga nooit meer de mist in.