Online werving voor lokale overheden

Dit is hoe je anno 2022 kandidaten werft

Van eisenpakket naar waardepropositie

Jouw overheidsorganisatie heeft in deze arbeidsmarkt niet langer de luxepositie om uit een grote groep met potentiƫle kandidaten te putten. De spanning op de arbeidsmarkt is ongekend. Per 100 werklozen zijn er momenteel 143 vacatures beschikbaar blijkt uit cijfers van het CBS. Je moet als organisatie toe naar een manier om Ɣnders te werven. Alleen zo zorg je ervoor dat jij eruit springt binnen die war on talent. Maar wat houdt de nieuwe manier van werven precies in? En hoe verschilt dit van de klassieke manier van werven? We leggen het je uit in dit artikel!

Wat is de klassieke manier van werven? 

De klassieke manier van werven is een organisatiegerichte manier van werven. In de jaren ‘90, bijvoorbeeld, was er sprake van een tekort aan banen en een relatief hoge werkloosheid. Dit zorgde ervoor dat werving vooral gericht was op de organisatie. Het eisenpakket voor de ideale kandidaat lag klaar en de werving had een focus op actief werkzoekenden. De communicatie werd gericht op de massa. De krant, arbeidsbureaus en vacaturesites waren hierbij de belangrijkste kanalen. Het klinkt ouderwets, maar toch zijn er nog steeds organisaties die op deze manier proberen te werven. 

Inmiddels leven we in een tegenovergestelde situatie, waarbij banen voor het oprapen liggen en nieuwe werknemers niet zomaar komen aanwaaien. Dat vraagt om een andere aanpak…

Wat is de nieuwe manier van werven?

De nieuwe manier van werven is de kandidaatgerichte aanpak die we vandaag de dag bij veel organisaties terug zien. Het eisenpakket voor de kandidaat is de deur gewezen en het zwaartepunt ligt op een goede waardepropositie: wat heeft de organisatie te bieden en wat voor soort kandidaat past daarbij? In de krappe arbeidsmarkt wordt met gerichte communicatie gezocht naar de ideale kandidaat. Hierbij wordt voornamelijk de focus gelegd op latent werkzoekenden; de mensen die al een baan hebben, maar die open staan voor een nieuwe uitdaging wanneer de perfecte match zich aandient. Binnen deze aanpak spelen social media en interactie met de potentiële kandidaat een belangrijke rol.

Voorbeelden van kandidaat gerichte werving

Om je op weg te helpen met werven vanuit de kandidaat, zetten we een aantal voorbeelden voor je op een rij. Natuurlijk moet de strategie die je kiest voor jouw werving passen bij jouw overheidsorganisatie, maar onderstaande voorbeelden helpen je op weg.

Verminder stress bij jouw kandidaat door transparantie

Zoals je hebt kunnen lezen in ons artikel over beïnvloedingstechnieken voor vacatureteksten, is verandering van werk voor kandidaten een grote stressfactor. Volgens de stress-schaal van Holmes & Rahe scoort verandering van werk een 18e plek. Ter vergelijking: het overlijden van een echtgenoot staat op de eerste plek. Kun je nagaan dat solliciteren voor een kandidaat dus behoorlijk stressvol kan zijn. 

En daar kan jij iets aan doen! Zorg ervoor dat je het wervingsproces zo transparant mogelijk maakt. Ondersteun de kandidaat bij elke stap in dit proces. Zo zorg je voor vertrouwen bij de kandidaat. 

Een voorbeeld daarvan is DigitalOcean. Zij maken het wervingsproces zo transparant mogelijk door de kandidaat in elke stap te ondersteunen en zo vertrouwen te kweken. Op hun careers pagina geven zij alle informatie die een kandidaat vooraf moet weten, helpen zij de kandidaat om zich voor te bereiden op het gesprek en worden veelgestelde vragen (zoals ‘Hoe moet ik me kleden?’) beantwoord. 

Het effect? Verminderde stress bij de kandidaat en een positieve mindset over de organisatie.

Maak van diversiteit en inclusie een prioriteit

We kunnen niet om diversiteit en inclusie heen. Juist bij lokale overheden staat inclusief werven hoog op de agenda. Zowel door de intrinsieke motivatie om een diverse en inclusieve organisatie te zijn, als ook vanwege de wet- en regelgeving waar lokale overheden een voorbeeldfunctie in hebben. 

Een mooi voorbeeld van een organisatie waar diversiteit en inclusie een prominente plek hebben gekregen binnen werving is Slack. Niet alleen zijn de vacatureteksten inclusief geschreven om een zo breed mogelijke doelgroep aan te trekken, ook het proces assessments is opnieuw bekeken. Hierbij ligt de focus op het zorgen dat er geen vooroordelen in het wervingsproces sluipen. 

Kandidaten krijgen hun assessment mee naar huis om deze in een veilige en vertrouwde omgeving te maken voor optimaal resultaat. Om mensen met kinderen tegemoet te komen, stelt Slack voor hen ook het kantoor te beschikking om het assessment te maken. Als laatst worden alle ingeleverde assessments geanonimiseerd beoordeeld, zodat iedereen eerlijke kansen krijgt.

Is jouw wervingsproces al dusdanig ingericht dat iedereen een eerlijke kans krijgt?

Vertel het eerlijke verhaal 

Van een eerlijke kans naar een eerlijk verhaal. Het zal je niet onbekend zijn: sociale bewijskracht is een sterke methode om mensen te overtuigen. Oók als het gaat om werving. 

Zorg ervoor dat je binnen jouw communicatie een eerlijk verhaal vertelt. Dit betekent: laat échte mensen zien in je uitingen. En laat deze échte mensen het verhaal van jouw organisatie vertellen. Dit draagt bij aan het gevoel dat de potentiële kandidaat bij jouw organisatie heeft én zorgt ervoor dat deze kandidaat zich al letterlijk binnen jouw organisatie kan zien werken. 

Een organisatie die hierin een stap verder zet is Jet. Deze speler binnen de e-commerce markt zette Samsung Gear VR in voor het werven van nieuwe kandidaten. De VR-video die werd ontwikkeld geeft een meeslepende blik in de cultuur van het bedrijf. Kandidaten konden bijvoorbeeld een vergadering met CEO Marc Lore en zijn team bekijken vanuit het midden van een vergaderzaal. Of een happy hour bijwonen en de Jet band zien spelen voor mensen die nippen aan bier en wijn terwijl ze uitkijken over de Hudson River. 

Een ander voorbeeld is IBM. Deze grote speler zet huidige medewerkers in en lanceerde een podcast met verhalen van échte mensen van verschillende afdelingen. 

Een podcast is natuurlijk een mooie vorm, maar denk ook aan een goede werken-bij-video, testimonials én maak deze verhalen ook onderdeel van jouw vacatureteksten. Geef jouw organisatie een gezicht en help daarmee jouw ideale kandidaat om voor jou te kiezen!

Slim omgaan met kandidaten uit het verleden of geïnteresseerden 

Als je een sterk werkgeversmerk hebt neergezet, kan het zomaar zo zijn dat mensen graag voor jouw organisatie willen werken en wachten tot de juiste vacature zich aandient. Dit zagen we bijvoorbeeld al eerder gebeuren bij de NS. Belangrijk is om duurzaam om te gaan met de stroom aan kandidaten die jouw organisatie weet te vinden. 

Zappos is hiervan een voorbeeld. Potentiële kandidaten die graag voor deze organisatie willen werken kunnen zich aanmelden voor job alerts. Na het achterlaten van hun naam, e-mailadres en interesses, krijgen zij meldingen van nieuwe vacatures. Zappos creëert hiermee een mooie database aan potentiële kandidaten. 

Vergeet daarnaast ook de kandidaten die je in het verleden hebt gesproken niet. Wellicht dat er destijds geen perfect match was tussen kandidaat en functie, maar is deze persoon wel heel geschikt voor een andere functie. Hou het contact warm.

Samen aan de slag?

Is kandidaatgericht werven een belangrijk speerpunt voor jouw overheidsorganisatie, maar kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Onze wervingsexperts staan voor je klaar. Maak vrijblijvend een afspraak met één van onze adviseurs en leg jouw wervingsvraag aan ons voor. 
 

Terug
Neem voor meer informatie contact op met onze specialist
Portretfoto Sean Seijsener