Online werving voor lokale overheden

Werven was nog nooit zo moeilijk als in 2022

Ben jij verantwoordelijk voor de werving van nieuwe collega’s voor jouw organisatie? Zet jezelf dan maar schrap, want 2022 wordt een heel uitdagend jaar. Nog nooit eerder in de Nederlandse geschiedenis waren er zoveel openstaande vacatures als op dit moment.

Werving lokale overheden 2022

Het aantal vacatures per werkloze is historisch laag en tegelijkertijd is het percentage mensen dat van baan wil veranderen op een dieptepunt beland. Dit alleen alleen al is voldoende om de huidige omstandigheden op de Nederlandse arbeidsmarkt  uitzonderlijk te noemen. Tel daarbij op een economische groei van meer dan 4,5% dit jaar én de nieuwe kabinetsplannen waarmee tienduizenden extra banen worden gecreeërd. Dan kun je voorzichtig de conclusie trekken dat arbeidsmarkt in Nederland de komende jaren in een perfect storm terecht zal komen.

CBS spanning op de arbeidsmarkt

Bron: CBS, werkgelegenheid in derde kwartaal naar nieuw record 

Toenemende druk op werving voor overheden 

Wat zijn de gevolgen hiervan voor jouw organisatie?  Met de huidige economische groei waar voorlopig geen einde aan komt, wordt het in 2022 en daaropvolgende jaren moeilijker dan ooit om de juiste mensen op het juiste moment te werven. Zeker nu binnen de lokale overheid de gevolgen van de vergrijzing steeds zichtbaarder worden en de vraag naar steeds hoger gekwalificeerde mensen versneld toeneemt, zien we de druk op de werving overal al fors toenemen. 

AenO nieuw geplaatste vacatures per kwartaal

Bron: A&O Fonds Gemeenten  vacaturemonitor derde kwartaal 2021

 

In 2022 worden alle organisaties binnen de overheid door de spanning op de arbeidsmarkt geraakt. Dit betekent dat:

  • steeds vaker vacatures voor langere tijd open blijven staan
  • de toch al hoge werkdruk verder toeneemt;
  • en dat steeds vaker gekozen moet worden voor dure oplossingen als het inschakelen van werving- en selectiebureaus en externe inhuur.

En zelfs aan die laatste mogelijkheden lijkt een grens te zitten. Ook voor intermediairs en detacheerders is het nu al ontzettend moeilijk om tijdig de juiste mensen te kunnen blijven leveren.

76% van de gemeenten gaf eind 2020 midden in de corona-crisis al aan grote moeite te hebben met het vinden van de juiste mensen. In de meeste gevallen betreft het organisaties die ondanks hun forse wervingsbehoefte weinig doen aan arbeidsmarktcommunicatie. Ze laten werkzoekenden niet of nauwelijks zien hoe het is om bij de organisatie te werken, waardoor het voor geïnteresseerde kandidaten lastig is om zich een beeld te vormen. In de regel haken kandidaten daar direct op af. Deze organisaties maken naast traditionele wervingskanalen meestal wel gebruik van social media, maar  doordat de basis vaak onvoldoende op orde is worden werkzoekenden onvoldoende verleid. Daarmee blijft - ondanks soms stevige uitgaven - het gewenste wervingseffect ook uit.

Voorsprong door online positionering als aantrekkelijke werkgever 

Gelukkig geldt dit niet voor alle overheidsorganisaties. Er zijn namelijk ook overheden die over het algemeen weinig problemen ondervinden bij het vinden van mensen. Natuurlijk blijven er ook daar  probleemgebieden als Ruimtelijke Ordening en financiën, maar je ziet dat een kleine groep overheden er heel goed in slaagt om de eigen wervingskracht ten volle te benutten. Dit zijn overheden die in hun budgetten voldoende rekening hebben gehouden met de grote veranderingen op de arbeidsmarkt en dit budget bovendien inzetten om te investeren in de strategische online positionering als aantrekkelijke werkgever. 

Bij de gemeente Meijerijstad hebben ze bijvoorbeeld al in 2020 jaar geleden gekozen om zich met een individuele werkenbij-site helder en authentiek te positioneren op arbeidsmarkt. De werkenbij-site bevat duidelijke informatie over het werken bij de gemeente en vooral de hoogwaardige fotografie en video zorgen ervoor dat werkzoekenden een gevoel kunnen krijgen bij de organisatie. Dat gevoel is ontzettend belangrijk om mensen over de drempel te trekken. Meijerijstad gebruikt deze basis om de juiste mensen op de arbeidsmarkt te verleiden. Deze mensen worden bereikt met  datagedreven wervingscampagnes via social media. 

Video: Werken bij Meijerijstad 

Ook de samenwerkende gemeenten Bloemendaal en Heemstede hebben hun basis goed op orde met individuele werkenbij-sites die orienterende banenzoekers een duidelijk beeld van de organisaties geven. Daarnaast werken ze met een flexibel budget. “Wij kiezen ervoor om afwijkingen te verantwoorden in de voorjaarsnota, de najaarsnota en het jaarverslag."  Zo wordt voorkomen dat het budget opraakt terwijl je wordt ingehaald door de realiteit van een veranderende arbeidsmarkt. 

Waar moet ik in investeren om een antwoord te hebben op de nieuwe realiteit op de arbeidsmarkt ?

1. Geef mensen gevoel bij je organisatie

Met de overdaad aan vacatures en andere informatie gaan potentiële kandidaten automatisch filteren en pikken ze op wat het gemakkelijkste is om op te nemen. Wist je bijvoorbeeld dat:

  • We beeldinformatie 60.000 keer sneller verwerken dan tekst. 
  • Tekst door 81% van de mensen vluchtig gescand wordt. 
  • Informatie voorzien van visuele content 94% vaker gelezen  wordt.

Als je in deze extreme arbeidsmarkt de aandacht van kandidaten wilt krijgen dan zul je dus gebruik moeten maken van visuele content. Door de inzet van authentiek beeldmateriaal in de vorm van video en fotografie pak je zo eerder de aandacht van jouw ideale kandidaat. 

Dus bovenaan je lijstje je voor investeringen in 2022: Video en fotografie.   

2. Laat geen vragen onbeantwoord

Een van de belangrijkste redenen waarom mensen niet solliciteren is omdat ze onvoldoende informatie hebben om hun keuze op te baseren. Bij twijfel zijn we als mensen geneigd de actie uit te stellen. Hoe zorg je er nu voor dat de kandidaat voldoende informatie heeft over jouw organisatie? Nou, niet door alles in de vacaturetekst te proppen. Daar is deze niet voor. De vacaturetekst is bedoeld om een kandidaat te triggeren, te verleiden en natuurlijk helder te maken wat jullie zoeken. Pas als de kandidaat daarop is aangehaakt dan wil hij of zij graag meer weten. Het uitgelezen middel om goed met deze geïnteresseerde kandidaat te communiceren is een werkenbij-site. Hier kun je op aantrekkelijke wijze alle aspecten van jouw organisatie en het werkgeverschap uitlichten. Dus, zorg ervoor dat de  kandidaat die interesse heeft zich kan verdiepen. Nummer twee op je lijst van strategische investeringen voor 2022: Een eigen werkenbij-site voor je organisatie (tip: die hoeft helemaal niet zo duur te zijn en is sneller klaar dan je denkt).

3. Denk vanuit de kandidaat

Saaie  beschrijvende vacatureteksten waarin wordt benoemd welke afdelingen er zijn binnen de organisatie en met wie je allemaal gaat samenwerken en welke 20 taken in je pakket zitten. Daarmee breng je anno 2022 mensen echt niet meer in beweging. Je zult echt veel meer uit de kast moeten halen om mensen in beweging te krijgen. Een goede vacaturetekst zet de kandidaat centraal. Stel jezelf de vraag: "Wat is de toegevoegde waarde die wij iemand in deze rol straks gaan bieden als werkgever?" En ga op zoek naar de voordelen die je in de organisatie, team of in het werk kunt vinden. Dat is de kerninformatie waarmee jij je vacature op de juiste wijze opbouwt. 

Nummer 3 op je lijstje van strategische investeringen: Betere vacatureteksten waarin de kandidaat centraal staat. Hoe bereik dit? Dit kan een cursus zijn of je kunt het helemaal uitbesteden. Wat je maar wil. Als je het maar goed doet ;)

4. Bereik de kandidaten waar ze zijn

Je kunt nog zulke mooie teksten hebben, prachtig beeldmateriaal online zetten en iedere vraag op je werkenbij-site op de best mogelijke manier beantwoorden, als je de kandidaat niet bereikt waar deze is dan gebeurt het volgende: helemaal niets.

Cruciaal in je wervingsstrategie is daarom een doelgroepgerichte aanpak waarbij je onderzoekt waar je doelgroep zich online bevindt. Via de juiste vacaturesites en voor via slimme targeting via social media kun je met jou optimale content de juiste kandidaten bereiken en in beweging brengen

Dus de vierde belangrijke investering: Kies voor slimme datagedreven wervingscampagnes die actieve en latent werkzoekenden bereiken op de plek waar ze zijn. Je zult verrast zijn wat dat kan opleveren.

De 4 belangrijkste investeringen nog eens op een rij:

  1. Video en fotografie om de kandidaat een gevoel te geven bij je organisatie
  2. Een eigen werkenbij-site waar kandidaten alles over werken bij jouw organisatie te weten kunnen komen 
  3. Steengoede vacatureteksten waarin de kandidaat centraal staat
  4. Wervingscampagnes om werkzoekenden via de juiste kanalen te bereiken 

Welke kosten moet ik opnemen in mijn budget?

Nu je weet hoe je voor jouw organisatie een online wervingsmachine creëert waarmee jouw organisatie in één keer optimaal voor de dag kan komen, rest natuurlijk de vraag wat zoiets allemaal kost. Wat zijn de kosten van een slimme wervingsstrategie waarmee je komend jaar je vacatures vervuld krijgt? 

Met deze vraag helpen we je graag. Je kunt geheel vrijblijvend gebruik maken van de Hellopublic budget service. Onze wervingsspecialisten hebben een tool waarmee ze op basis van data van de 234 overheden waarvoor we werken, exact kunnen uitrekenen welk budget je voor jouw organisatie nodig hebt in de huidige arbeidsmarkt.

Vul hieronder je gegevens in en we nemen direct contact met je op om een korte uitvraag te doen. Op basis daarvan krijg jij een overzicht van het budget dat jouw organisatie met jullie wervingsbehoefte in 2022 nodig heeft.

Vraag nu vrijblijvend budget advies aan

Laat je gegevens hier achter en krijg inzicht in het wervingsbudget voor jouw organisatie.

Terug

Vraag nu vrijblijvend advies aan

Laat hier je gegevens achter en krijg inzicht in het wervingsbudget voor jouw organisatie.