Hoe ziet je ideale kandidaat eruit?
Aan de slag met persona’s: stap voor stap naar de perfecte match
Je hebt verschillende mooie vacatures openstaan, maar… het aantal reacties valt tegen. Of er komen juist volop reacties binnen,en de ideale kandidaat zit er niet bij. Zonde, want een werving- en selectieproces is arbeidsintensief en wil je graag efficiënt inzetten. Ondertussen zit men intern te springen om nieuwe mensen. Hoe zorg je ervoor dat je snel je ideale kandidaat vindt?
In dit artikel lees je meer over het in kaart brengen en benaderen van je ideale kandidaat. Dat doen we met behulp van persona’s; een marketingterm die zoiets als profielschets betekent. We zetten drie stappen op een rij die je helpen om hiermee aan de slag te gaan.
Stap 1: Ga op onderzoek uit
Ga intern in gesprek met de medewerkers die perfect bij je organisatie passen. Wat vinden zij prettig aan hun werkomgeving en de organisatiecultuur? Praat met de afdeling. Hoe zit het team in elkaar, wat voor persoon missen ze? Wat vinden ze belangrijk? Hoe ziet hun ideale collega eruit?
En… Wat is de achtergrond van je droomkandidaat? Is ze tevreden over haar huidige baan of is ze latent werkzoekend? Heeft hij al ervaring bij de lokale overheid, of juist een hele andere achtergrond?
Maak je kandidaat nu zo 'echt' mogelijk. Je weet al aan wie het team behoefte heeft, probeer precies op te schrijven wat voor mens je zoekt. Het doel is om een beeld te creëren waar je nieuwe collega zich in herkent.
Tip: Het is ook nuttig om vast te stellen wie niet bij de vacature of je organisatie past. Vind je het lastig om de perfecte kandidaat te benoemen, begin dan eens met het noteren van een aantal breekpunten.
Stap 2: Schets de ideale kandidaat
Een persona wordt gevormd door persoonlijke eigenschappen, hard skills en soft skills. Denk hierbij aan leeftijd, woonplaats, opleiding, competenties en ervaring. Ben niet bang dat anderen zich niet aangesproken voelen, dat is immers precies de bedoeling!
De menselijke kant mag niet ontbreken: wat vindt de kandidaat belangrijk in zijn of haar werk? Welke zachte vaardigheden moet hij of zij zeker hebben, wat voor type mens is het?
Tip: Maak je meerdere persona’s, dan raden we je aan om dit steeds volgens hetzelfde format te doen. Dat helpt je de gewenste kandidaten snel en overzichtelijk in kaart te brengen. Kijk online naar voorbeelden van persona's en laat je inspireren. We kunnen je ook adviseren bij het opzetten van zo’n format en denken graag met je mee.
Stap 3: Denk goed na over content en kanalen
Persona klaar? Dan heb je een goed beeld van je doelgroep. Zorg ervoor dat de tekst van jouw vacature goed aansluit op je ideale kandidaat. Durf de tekst specifiek te maken, richt je op het vastgestelde persona. Ben niet bang dat anderen zich niet aangesproken voelen, dat is immers precies de bedoeling!
De schrijfstijl en insteek van je vacaturetekst zijn belangrijke factoren in de strijd om aandacht van potentiële sollicitanten. Maar alleen met een goede tekst kom je er niet. Ook de verspreiding van je vacature is een belangrijke succesfactor. Dat kan door gebruik te maken van jobmarketing en social recruitment.
Bij jobmarketing kies kanalen waar jouw kandidaat zoekt naar een nieuwe baan. Je plaatst je vacature op gerichte vacaturesites en verspreid hem ook via social media voor een groter bereik. Bepaal zorgvuldig welk kanaal bij je vacature past: een business intelligence specialist zul je eerder op LinkedIn vinden dan op Instagram. Zoek je een communicatiemedewerker voor de socials van jouw gemeente? Dan is Instagram juist een hele logische keuze.
Aan de slag!
Het opstellen van persona’s is een zeer doeltreffende manier om in een rechte lijn op je ideale kandidaat af te gaan. Ben je benieuwd hoe wij dat aanpakken? Neem dan contact op met een van onze wervingsprofessionals, ze denken graag met je mee!