Hoe de gemeente Baarn kandidaten verleid te solliciteren
gemeente Baarn
Geleverde diensten
Omschrijving
Goede mensen hebben vaak een leuke baan en zijn niet actief op zoek naar iets nieuws. Ze zien je vacature niet omdat ze niet op vacaturesites komen. Deze mensen moet je op een andere manier bereiken. “Natuurlijk moet je jezelf profileren,” zegt Hans Hagenzieker van gemeente Baarn, “maar met alleen een mooie werken bij-site win je de wedstrijd niet. Je moet ook zorgen dat goede kandidaten bij jou terecht komen.” Om dat voor elkaar te krijgen werd een intensieve samenwerking met Hellopublic gestart.
Imago
De gemeente Baarn zet zichzelf op de kaart als aantrekkelijke werkgever
Campagnes
Oók de mensen die niet op zoek zijn naar een baan werden bereikt
20 tot 25
goede kandidaten per functie - dankzij de inzet van de juiste kanalen
Werken aan het arbeidsmarktimago
Met zo’n 150 medewerkers, waarvan een deel parttime is de gemeente Baarn een ‘kleine’ gemeente. “De markt wordt steeds krapper en krapper,” vertelt Hans Hagenzieker. “Niet alleen gaan de komende jaren steeds meer mensen met pensioen, de aanwas van jong professionals is gewoon kleiner. Daar heeft iedereen last van, dus moeten wij als relatief kleine gemeente werken aan ons arbeidsmarktimago.
De juiste mensen vinden wordt steeds moeilijker
Het vinden van de juiste mensen wordt dus steeds moeilijker. Voor sommige functies moet écht alles uit de kast gehaald worden om ze te vervullen. “Met alleen een vacature op onze website komen we er niet,” legt Hans uit. “Dan krijg je dus alleen de mensen die actief op zoek zijn naar werk. En in deze markt zijn dat er gewoon te weinig. Veel te weinig.” Baarn zocht middelen om beter te werven en werkt inmiddels intensief samen met Hellopublic.
De communicatie adviseur die niet op zoek was naar een baan
Een case waar Hans graag over vertelt is die van de communicatieadviseur. Zij was niet op zoek naar een nieuwe baan. “Sterker nog, ze had een hele leuke baan in Amsterdam, maar was wél net in Baarn komen wonen. Ze kreeg via een Hellopublic facebookadvertentie te zien dat wij een communicatieadviseur zochten. Nou dat triggerde wel. Want het was natuurlijk hartstikke dichtbij, het is een fijne gemeente en hoe leuk zou het zijn als ze daar de communicatie zou doen? Ze solliciteerde en is nu mijn collega.”
Goede mensen zijn niet op zoek naar een baan
Hans: “We hebben nu een werken bij-site, gebruiken de ATS van Hellopublic en laten ons adviseren op het gebied van jobmarketing. Ook draaien we regelmatig wervingscampagnes met succesgarantie.” Met die campagnes, waarbij de vacatures zichtbaar zijn op gespecialiseerde nichewebsites, social media, de eigen werken bij-site en Gemeentebanen.nl leveren nu meestal zo’n 20 tot 25 goede kandidaten per functie op. “En dat is een mooie hoeveelheid om een keuze uit te kunnen maken,” vertelt Hans tevreden.
Ook geschikte kandidaten vinden voor jouw vacatures?
Laat je vrijblijvend adviseren. We gaan graag met je in gesprek om te kijken wat we voor je organisatie kunnen betekenen.