De weg naar een positief werkgeversimago
gemeente Bergen op Zoom
Geleverde diensten
Omschrijving
“Bij deze gemeente wil niemand nog werken” luidde de kop van een artikel in BN de Stem eind 2020. Door een samenloop van omstandigheden had gemeente Bergen op Zoom te kampen met een negatief werkgeversimago. Hierdoor waren openstaande vacatures steeds lastiger in te vullen. Een nieuw bestuur en directieteam zorgen sinds 2021 voor een frisse wind binnen de organisatie. Aan team P&O de taak om de wervingsaanpak te vernieuwen. Samen met Hellopublic is het werkgeversmerk op een eerlijke en positieve manier neergezet. En met succes! Hoe dit gelukt is, lees je hieronder.
Over gemeente Bergen op Zoom
Met 68.000 inwoners en meer dan 600 medewerkers is Bergen op Zoom een middelgrote en efficiënte gemeente. Het HRM team bestaat uit 19 fulltime medewerkers, waaronder een recruiter en een specialist in werving en selectie. De grootste uitdaging ligt in het vervullen van vacatures binnen het sociaal domein en fysiek domein. Inclusief de klimaatopgave.
Hellopublic als strategisch wervingspartner
Bergen op Zoom koos Hellopublic als strategisch wervingspartner vanwege de jarenlange kennis en ervaring met overheden en de pragmatische aanpak. Snelheid en doelmatigheid was belangrijk voor Bergen op Zoom. Er was nauwelijks arbeidsmarktprofilering en de wervingsbehoefte des te groter. Binnen acht weken is er een nieuwe werken-bij site opgeleverd.
Allereerst is in kaart gebracht wat de unique selling points van de gemeente waren, wat er beter kon op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en wat de wervingsbehoefte was. Snel werd duidelijk dat er een eigen werken-bij omgeving nodig was om het werkgeversmerk te laden en vacatures onder de aandacht te brengen.
Pragmatische aanpak
- Stap 1 - Employer Value Proposition scherpstellen
Wat maakt werken bij Bergen op Zoom zo aantrekkelijk? Wie komt helemaal tot zijn recht binnen de organisatie? En welk type mensen past hier juist niet? Het antwoord op deze en andere vragen werd gegeven door een breed scala aan medewerkers - van rioleringsmedewerker tot beleidsadviseur - tijdens een EVP sessie.
- Stap 2 - De organisatie beeldend presenteren
Er werden een draaidag en fotoshoot georganiseerd om de organisatie in foto en video in beeld te brengen. Voor de meeste collega’s was dit hun debuut als video-figurant. Ze werden uitgebreid gebrieft en begeleid door Hellopublic en straalden als echte filmsterren. Bekijk hier het resultaat. Deze content geeft een eerlijk beeld van de organisatie en vormt de basis voor de werken-bij site en vacaturepagina’s.
- Stap 3 - Het werkgeversmerk en vacatures onder de aandacht brengen
Gemeente Bergen op Zoom is zelf aan de slag gegaan met het promoten van vacatures via social kanalen. Ook is de onboardingprocedure op de schop genomen, met onder andere een nieuw digitaal magazine voor nieuwe medewerkers als resultaat. En er is meer. Zo is er een vernieuwde invulling voor de introductiedag voor nieuwe medewerkers.
Trots team en voorbeeld voor anderen
Een mooie bijkomstigheid was de enorme hoeveelheid positieve energie en trots die de video en werken-bij site teweeg bracht binnen de organisatie. En het belangrijkste: dankzij het neerzetten van het werkgeversmerk worden vacatures nu wel vervuld. Het A&O fonds noemde de stagepagina van Bergen op Zoom als goed voorbeeld; een enorme opsteker na alle negatieve berichtgeving.
En dit is slechts het begin. Vervolgstappen zijn specifieke content voor bijvoorbeeld de klimaatopgave, wervingsevenementen en uitbreiding van de online campagnes.
Ook geschikte kandidaten vinden voor jouw vacatures?
Laat je vrijblijvend adviseren. We gaan graag met je in gesprek om te kijken wat we voor je organisatie kunnen betekenen.