5 tips om je als lokale overheid te onderscheiden op de arbeidsmarkt
Hoe jij je positioneert als aantrekkelijke werkgever
Ondanks de aanhoudend krappe arbeidsmarkt zijn er - ook binnen de lokale overheid - tal van organisaties die geen moeite hebben met het aantrekken van nieuwe mensen. Wat doen die populaire werkgevers onder gemeentes, waterschappen en provincies dan anders? Wij zochten de rode draad. In dit blog geven we 5 tips om je als onderscheidend en aantrekkelijk werkgever te positioneren op de arbeidsmarkt, inclusief voorbeelden.
1. Maak het echt met een EVP
Om je ideale kandidaat binnen te halen kom je niet ver met een rijtje standaard USP’s. Informele sfeer? Ontwikkelmogelijkheden? Dat hebben ze overal. Laat de organisatie liever zien op onderscheidende punten, zoals het echt is. Want als je werknemers hebt binnengehaald met een mooi verhaal en mooie plaatjes en de realiteit valt dan enorm tegen, rennen ze net zo hard weer naar buiten. Oeps, doel voorbijgestreefd. Waarmee maak je dan het positieve onderscheid als werkgever? Welke unieke kenmerken maken, dat mensen er graag werken? Best lastig om zo uit je mouw te schudden. Je zal wat dieper moeten graven om die unieke werkgeverswaarden die je hard nodig hebt om aantrekkelijk én echt over te komen in kaart te brengen. Maar als dat gelukt is heb je een uitgangspunt voor je werving in de vorm van een waardepropositie, oftewel de Employer Value Proposition (EVP). Hoe je precies aan die EVP komt? We kunnen je helpen met een EVP-sessie.
2. Bouw een sterk werkgeversmerk
Een sterk werkgeversmerk kenmerkt zich doordat de huidige medewerkers er binding mee voelen en trots op zijn. Tegelijkertijd trekt het nieuwe medewerkers aan. Eerst moet duidelijk zijn wat je wil uitstralen en welk gevoel wil je oproepen bij je ideale kandidaat. Vervolgens zet je dit neer met de juiste kleuren, krachtige beelden en teksten in een passende tone of voice. Dit alles voer je consistent is door op de werken-bij-website en in de wervingscampagnes. Als de ideale kandidaten het gevoel krijgen van ‘hier wil ik wel bij horen’, trigger je ze om te reageren op je vacatures. De branding van Oasen is hier een goed voorbeeld van. Met het sterke beeldconcept zijn de medewerkers vermengd met hun werkomgeving. Plaatjes, die je ogen wel even vasthouden. Het is niet alleen mooi om te zien, het is ook ontwikkeld vanuit de kernwaarden van het waterbedrijf.
3. Leg de nadruk op de waarde die de werknemer levert
Het is niets nieuws dat werkzoekenden steeds meer waarde hechten aan betekenisvol werk. Ze vragen zich dus steeds af, ‘Wat kan ik hier betekenen?” of “Hoe draagt ik iets bij in mijn eigen leefomgeving?” Krachtige campagnes maken niet alleen de vertaling van de taken in de functie naar wat het betekent, ze zetten die waarde die kandidaten kunnen leveren voorop. Het liefst in concrete taal. ‘Door jou is de stad een stukje veiliger, leefbaarder of socialer’. Een voorbeeld van zo’n campagne is ‘er zit meer achter werken bij DJI’ waarin de Dienst Justitiële Inrichtingen nieuwe beveiligers, verpleegkundigen, sociaal werkers en psychologen werft. Treffende beelden van cliënten en medewerkers die inspelen op de vooroordelen die we allemaal hebben over werken met gedetineerden. De campagne verwerpt die vooroordelen en speelt in op de waarde die jij levert in deze baan.
4. Een goed gevulde werken-bij website
Een werken-bij-website is een grote toegevoegde waarde om goede kandidaten te werven. Op je normale website spreek je een andere doelgroep aan, waardoor het lastig is om jezelf als werkgever te laten zien. De werken-bij-website is helemaal gericht op de ideale kandidaat en biedt een mooie plek om te laten zien wie je als werkgever bent. De werken-bij-website is veel meer dan een pagina met vacatures, wat voorheen prima volstond. Naast de vacaturepagina heeft zo’n site minimaal een over ons-pagina met daarop informatie over alle afdelingen, teams en de interne cultuur. Ook een pagina met blogs en/of verhalen van werknemers, een pagina voor stagiaires en door de hele werken-bij-website vind je voldoende beeldmateriaal. Video’s en foto’s van medewerkers in actie en ook gezellige plaatjes van de feestjes en borrels horen erbij om de sfeer te illustreren.
5. Laat echte medewerkers aan het woord
Blijf weg van stockfoto’s en modellen. Als je nieuwe mensen materiaal wil bieden waarmee ze een duidelijk beeld krijgen van de baan, waarmee ze zich kunnen inleven en mee kunnen identificeren… zet dan je collega’s in. Laat ze (trots) vertellen over hun dag, wanneer ze werkplezier ervaren of waar ze voldoening van krijgen. Over concrete momenten waarin ze verschil wisten te maken. Dat het een gezicht is die de nieuwe medewerker straks echt op de werkvloer kunnen tegenkomen maakt je werkgeversimago echt. En waarom dat belangrijk was, las je al bij tip 1 in dit blog.
Bekijk de video van de Gemeente Bergen op Zoom waarin de medewerkers vertellen wat het voor hen betekent om hier te werken:
Meer tips of een complete employer branding-strategie nodig?
Dan zit je goed bij Hellopublic. Wij zijn non-stop bezig met slimme werving voor lokale overheden. Wil jij ook slimmer worden op dit gebied? Download hier je gratis EVP Toolkit, een recruitment marketing cheat sheet, of meld je aan voor een van onze webinars. Concrete vragen of advies nodig? Je mag ons natuurlijk ook gewoon bellen of mailen.
Belastingsamenwerking West-Brabant
Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB) stond op een keerpunt. De arbeidsmarkt was krapper dan ooit, en het imago van BWB als werkgever…